Van Courbet tot Israels, Museum Gouda te gast

De collectie Arntzenius

Willem Bastiaan Tholen: De gezusters Arntzenius 1895 Collectie Museum Gouda
Willem Bastiaan Tholen: De gezusters Arntzenius 1895 Collectie Museum Gouda © Tom Haartsen
vrijdag 29 juni 2018 t/m zondag 6 januari 2019

De collectie Arntzenius

De verzameling uit Gouda bevat werken die bijeengebracht zijn door schilder Paul Arntzenius (1883-1965). Het zijn hoogtepunten uit de Franse en Nederlandse schilderkunst van de negentiende en vroeg twintigste eeuw, de zogenaamde School van Barbizon en Haagse School. De kunstenaars schilderden landschappen met grote wolkenpartijen, kleurrijke bloemstillevens, straatgezichten en portretten die het alledaagse leven omvatten. Eén van de blikvangers is het sfeervolle werk Zonsondergang geschilderd door Charles-Franҫois Daubigny (1817-1878).

Charles Francois Daubigny
Charles Francois Daubigny © Tom Haartsen

Van 19 juli 2018 tot en met 6 januari 2019 was tegelijkertijd het Groninger Museum te gast in Gouda. Daar was de collectie van architect en kunstverzamelaar Reurt Jan Veendorp te zien. Deze collectie is vergelijkbaar met de collectie van Arntzenius en bevat ook veel Franse kunstenaars. Eerder was deze tentoonstelling ook te zien in het Groninger Museum en enkele musea in Duitsland. Beide verzamelaars, Arntzenius en Veendorp, hebben elkaar goed gekend. Hun vriendschap heeft sporen nagelaten in beide verzamelingen.