Tentoonstelling

Zeefdrukken uit eigen collectie

23 september 2016 t/m 29 januari 2017

Vanaf de jaren zestig werd zeefdrukken een populaire techniek. Een van de eersten die hiervan gebruik maakte was Andy Warhol, van wie nu ook de serie Ladies and Gentlemen in het Groninger Museum te zien is. Ook abstract werkende kunstenaars gingen zeefdrukken maken om hun werk in oplage te kunnen verspreiden. Vaak werden ze uitgebracht in een map of doos met meerdere prenten tegelijk, minimaal vijf maar soms wel enkele tientallen ‘variaties op een thema’. Hier in het prentenkabinet is een selectie te zien uit een aantal van dergelijke series uit de collectie van het Groninger Museum. 

Franҫois Morellet maakte zijn zeefdrukken naar schilderijen die hij in de voorafgaande tien jaren had gemaakt. Elke prent is hier dus een op zichzelf staand werk. Bij de map van Gerhard von Graevenitz is er wel duidelijk een ‘lijn’ te herkennen – bijna letterlijk zelfs: een opbouwend patroon van telkens meer kleine lijntjes. 

Voor Hans Koetsier vormt taal het uitgangspunt van werken waarbij het spel met de vorm van de letters en de kleur minstens zo belangrijk is als de eventuele boodschap die uit de tekst spreekt. Dat speelse element, maar dan met uitsluitend abstracte vormen, zit ook in de serie van Bonies.

De kleinste prenten zijn van Raoul de Keyser, die op subtiele wijze de grens tussen figuratie en abstractie aftast. De zeefdrukken van Dick Bruna zijn als enige niet samen in een map uitgebracht. Ze zijn gemaakt naar tekeningen uit zijn wereldberoemde kinderboeken, met hun typerende eenvoudige vormen en heldere kleuren. In één oogopslag wordt duidelijk hoe groot de verwantschap van Bruna is met zijn meer abstract werkende collega’s. 

  • Hans Koetsier, I Want Absolute Power, 1978, collectie Groninger Museum
  • Dick Bruna, geen titel, 1986, collectie Groninger Museum
  • François Morellet, Album met 10 zeefdrukken uit 10 jaren, 1975, collectie Groninger Museum