Tentoonstelling

Draken & Demonen

5000 Jaar Aziatische Keramiek uit de Collectie Anders

Kom, Guangxu-Xuantong, Qing dynastie, 1875-1912, Collectie Anders
Kom, Guangxu-Xuantong, Qing dynastie, 1875-1912, Collectie Anders © Foto Arjan Verschoor
Nu t/m zondag 4 januari 2026
Koop tickets

Maak een reis langs de highlights uit de meer dan 1.400 stukken tellende collectie keramische objecten van het echtpaar George Anders en Netty Bücher. Elk object vertelt iets over de belevingswereld, dagelijkse gewoonten en rituelen en de drang tot versieren in Aziatische culturen. Van theedrinken tot voorouderverering en van draken tot demonen.

Jaar van de Draak

In het Chinese jaar van de Draak nodigen we je uit voor een reis door 5000 jaar Aziatische keramiek. Met elk voorwerp ontdek je meer over historische en culturele gebruiken, zoals het drinken van thee, branden van wierook en vereren van voorouders. Verdiep je in de meer spirituele en filosofische onderwerpen die in de keramische objecten worden aangesneden, zoals de rol en betekenis van Chinese goden in de samenleving en reflecties op de kosmos. Dieren krijgen ook speciale aandacht, variërend van echte dieren, zoals leeuwen, kippen en vissen, tot mythische wezens als de Chinese draak en feniks.

Een tastbare ervaring

In de tentoonstelling krijg je de kans om keramische objecten aan te raken. Door het voelen van het materiaal kun je de textuur, vorm en fijnheid van de objecten beter begrijpen en waarderen.

Om te laten zien dat keramiek nog steeds een belangrijke rol speelt in ons dagelijks leven, worden er speciale theedrink-evenementen georganiseerd. Hier kun je theedrinken volgens de oorspronkelijke Chinese methode, met hetzelfde soort theegoed als in de tentoonstelling te zien is.

De collectie van familie Anders

George Anders, hoogleraar humane genetica uit Luxemburg en Netty Bücher, bioloog uit Zwitserland, woonden jarenlang in Haren (vlakbij Groningen) en waren enthousiaste verzamelaars van Chinese en Japanse keramiek. Ze reisden de hele wereld over om musea te bezoeken en bouwden een uitgebreide bibliotheek op. Via veilingen verzamelden ze meer dan 1.400 keramische objecten, variërend van heel vroege tot hedendaagse Aziatische keramiek.

De Stichting voor Aziatische Kunst en Kunstnijverheid, opgericht door het echtpaar, zorgt samen met het Groninger Museum voor de collectie na hun overlijden en koopt regelmatig nieuwe stukken aan.

Draken & Demonen – 5000 Jaar Aziatische Keramiek uit de Collectie Anders is te zien in het Starck-paviljoen.