Nieuwe mural van Mick La Rock in de stad Groningen

donderdag 11 juli 2024
Mick La Rock, Graffiti in Groningen, foto: Siese Veenstra

Deze zomer komt er een nieuwe mural in de stad Groningen, gemaakt door de beroemde grafitti-kunstenaar Aileen Middel, alias Mick La Rock. Het muurkunstwerk is onderdeel van het landelijke project Museum Murals van het Mauritshuis in Den Haag samen met verschillende musea in Nederland, waaronder het Groninger Museum. Op deze manier zoekt het museum de verbinding met de stad. Later wordt bekend gemaakt op welke muur het werk te zien zal zijn en wanneer.

In 2022 realiseerde het museum ook al drie grote muurkunstwerken in de Groninger wijken Beijum, Vinkhuizen en Paddepoel. Nationale en internationale kunstenaars, waaronder Michel Velt en Tito Mulk, maakten toen nieuw werk voor het streetart-project met Writers’ Block. Het was onderdeel van het randprogramma bij de tentoonstelling JR: Chronicles, toen te zien in het museum.

Over Aileen Middel
Aileen Middel (Groningen 1970), alias Mick La Rock, staat bekend als een van de eerste vrouwelijke graffitischrijvers van Europa. Vanaf 1983 is Middel actief als graffitischrijver. Ze was in 1992 nauw betrokken bij de expositie Graffiti: Coming from The Subway in het Groninger Museum. Door de jaren heen bleef Middel haar stijl door ontwikkelen. Haar letters, kenmerkend voor graffiti, werden steeds verder geabstraheerd. Ze was gastcurator bij de tentoonstelling Graffiti. New York meets The Dam (2015-2016) in het Amsterdam Museum en de tentoonstelling Graffiti in Groningen (2021-2022) in het Groninger Museum.

Verbinding met de wijken
Iedereen is welkom in het Groninger Museum en steeds meer mensen weten het museum te vinden. Maar omgekeerd zoekt het museum de mensen ook op in de wijken van Groningen, door verschillende initiatieven met diverse samenwerkingspartners en met de bewoners. Met de “murals” brengt het museum kunst in de wijken, om daarna ook weer de wijkbewoners en alle Groningers uit te nodigen om kunst te kijken in het museum.

Samenwerking Mauritshuis
Vanuit het 200-jarig bestaan van het Mauritshuis is het project Museum Murals opgezet. In samenwerking met 20 verschillende musea worden 20 murals gerealiseerd door heel Nederland. Inspiratie voor de verschillende murals halen de kunstenaars uit de collecties van de musea. Bij het Groninger Museum is het net even anders. Dit jaar (2024) bestaat het Groninger Museum 150 jaar. Aileen Middel maakt op basis van dit thema een kunstwerk geïnspireerd op het lijnenspel van de gebouwen waarin het Groninger Museum is gehuisvest tijdens deze 150 jaar. Gezien de rijke geschiedenis die het museum heeft met graffiti art, was het vanuit het project logisch om ook het Groninger Museum te benaderen om deel te nemen aan het project.

Museum Murals is een initiatief van het Mauritshuis en wordt mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij. Ontdek alle muurschilderingen op museummurals.nl.