Verbindend en onderscheidend: Wall House #2 brengt nieuwe tentoonstelling DNA

woensdag 10 juli 2024
Wall House #2 | Foto Niels Knelis Meijer

Uiterlijke en innerlijke kenmerken liggen opgeslagen in ons DNA. Hoe vertaalt zich dat naar kunst? De tentoonstelling DNA is van 20 juli tot en met 27 oktober 2024 te zien in Wall House #2, met werken van kunstenaars Silvio Zangarini en Richelle Brink.

DNA is het unieke ontwerp voor ieders bestaan. Een eigen bouwplan dat soortgenoten van elkaar onderscheidt en tegelijkertijd met elkaar verbindt. Wie via Google zoekt naar DNA, vindt al snel afbeeldingen van de dubbele helix: de wenteltrappen die alle erfelijke informatie bevatten.

Silvio Zangarini (Turijn 1981) stelt in zijn serie Staircases to Elsewhere de diversiteit van Europese architectuur tentoon. Hij bracht decoratieve trappenhuizen in prominente gebouwen op een bijzondere manier in beeld. De spiraalvorm van deze trappen lijkt op DNA. Daarmee wordt de verbinding met de essentie van het gebouw benadrukt, zoals de wenteltrap in Wall House #2 de ruimten van het architectuuricoon met elkaar verbindt.

Uiterlijk én innerlijk
Naast informatie over uiterlijk bevat DNA ook innerlijke kenmerken, zoals persoonlijke eigenschappen en talenten. De schilderijen van Richelle Brink (Stadskanaal 1999) zijn gebaseerd op onderdrukte, onderbewuste gevoelens. Tijdens het maakproces ervaart ze creatieve vrijheid en probeert zij grip te krijgen op haar eigen emoties en gevoelens. Het resultaat zijn reflecties van haar gemoedstoestand.

Opening DNA
De tentoonstelling DNA wordt geopend op zaterdag 20 juli, met een kunstzinnige taART van &Meer. Om 12.00 uur introduceert programmeur Gea Schenk de kunstenaars en hun werk en is er gelegenheid om met hen in gesprek te gaan en de tentoonstelling te bezoeken.

Tot november 2024 is Wall House #2 ieder weekend van 12.00 tot 17.00 uur gratis toegankelijk voor publiek. Ook worden er tijdens deze Wall House Weekenden activiteiten, workshops en rondleidingen georganiseerd. Het programma is te vinden op www.groningermuseum.nl/wallhouse.

Over Wall House #2
Wall House #2 is behalve een bijzonder object voor architectuurliefhebbers een podium voor regionaal talent op het gebied van kunst en cultuur. Het werd in 2001 gebouwd. Sinds 2016 is de museumwoning, die eigendom is van de gemeente Groningen, in beheer van het Groninger Museum. Er worden verschillende tentoonstellingen en activiteiten georganiseerd. Buiten openingstijden is Wall House #2 op afspraak te bezoeken of te huren.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie:
Gea Schenk, programmeur Wall House #2